piątek, 27 listopada 2020

Zakwas na chleb orkiszowy

Trzymam słoik w lodówce, przykryty złożoną na raz gazą o dużych oczkach, przez którą swobodnie krąży powietrze (to po to, aby nic większego mi do słoika przypadkiem nie wpadło). Prosty chleb orkiszowy na zakwasie. Sprawdź nasze przepisy i smakowite historie.


Pokazujemy, że pieczenie domowego pieczywa nie jest trudne. A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila.

Przepis na chleb z mąki orkiszowej na zakwasie mój ulubiony. Orkisz zawiera duże ilości lekkostrawnego białka, błonnika pokarmowego, węglowodanów, witamin, biopierwiastków, a także lepiej przyswajalny gluten. Ta stara odmiana pszenicy jest bogata w kwasy nienasycone, przede wszystkim kwas linolenowy. Chleb orkiszowy na zakwasie.


Nie znałam dość dobrze zakwasowych zwyczajów, stąd problemy i niejednokrotnie zawartość słoiczka lądowała w koszu. Nie jestem jeszcze specjalistką od każdego rodzaju chleba. Dziś zrobimy własny zakwas z mąki orkiszowej i wody.

Odświeżany raz na dwa tygodnie podczas pieczenia chleba świetnie się przechowa przez wiele, wiele lat, a nawet wzmocni się. Składniki na zakwas: 6g pełnoziarnistej mąki orkiszowej, 6ml letniej wody. Ponadto urzeka wyjątkowym smakiem i zapachem. Oto sprawdzone przepisy na pyszny chleb orkiszowy. Jak upiec domowy chleb?


Najlepiej chleb orkiszowy na zakwasie, a nie na drożdżach. Dzisiaj podam przepis na domowy chleb, który zawsze się udaje. Takiego chleba jak domowy nie kupisz w żadnej piekarni. Zakwas orkiszowy można przygotować dokładnie taką samą metodą jak klasyczny zakwas żytni razowy – tzn.


Procedurę dokarmiania należy prowadzić przez 6-dni. Dokładne proporcje znajdują się w przepisie na zakwas żytni razowy. Zakwas dostałam od koleżanki i podzieliłam się nim już wielokrotnie. Doświadczenia z zakwasem i pieczeniem chleba miewałam różne i już parę razy decydowałam, że jednak nie dla mnie to sprawa.


Moja mama, siostra, ciocia, koleżanki pieką w domu, zachęcone przeze mnie, chleb na zakwasie. Jeśli jeszcze nie próbowaliście to zachęcam a zakwas to najlepiej pozyskać z pewnego źródła. Czas przejść do sedna.

Masz już wyhodowany zakwas? Poniżej znajdziesz przepis na mój pierwszy chleb orkiszowy. Zgodnie z zaleceniami White Plate piekłam go z dodatkiem drożdży, ponieważ zakwas miałam jeszcze młody. Do kolejnych wypieków nie trzeba już ich dodawać. Skorzystałam też z połowy.


Twierdzi, że są najlepsze. Przez kilka lat nauczyłem się kilku rzeczy, a przede wszystkim tego, żeby się z nią nie kłócić. Więc skoro są najlepsze, to pewnie są :).


Razowy chleb orkiszowy odstawiłam na kilkanaście godzin rośnięcia do lodówki, a po tym czasie wstawiłam do piekarnika. Zachęcam do przygotowania, a gotowy smakuje wyśmienicie podany z dżemem z suszonych owoców albo jajkiem w koszulce i kubkiem mleka zsiadłego. Smakuje całej Zobacz więcej. Można do niego dosypać ulubione dodatki, np.


Zdrowy chleb upieczony z mąki żytniej i orkiszowej na zakwasie żytnim. Od czasu wyhodowania zakwasu żytniego, piekę ten chleb przynajmniej raz w tygodniu. To już cztery miesiące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty