Zatem administratorem bezpieczeństwa informacji jest osoba, którą powołano w celu sprawowania pieczy nad bezpieczeństwem danych osobowych w firmie lub organizacji. Dodatkowo zobowiązana jest wypełniać zadania, wskazane w ustawie o ochronie danych osobowych. Jakie zadania leżą w gestii administratora bezpieczeństwa informacji? Czy należy zgłosić go w rejestrze GIODO?
Zadania administratora bezpieczeństwa informacji.
Przede wszystkim administrator bezpieczeństwa informacji musi dbać o to, aby w firmie przestrzegane były przepisy o ochronie danych osobowych. ABI raportuje również to, czy przetwarzanie danych jest zgodne z przepisami. Wynika to bezpośrednio z konstrukcji przepisów ustawy, gdzie zadania przypisane są osobie fizycznej. Administrator Bezpieczeństwa Informacji w firmie.
Część obowiązków, realizowanych do tej pory przez GIODO, przeniesiona została na administratorów danych osobowych (ADO) i w konsekwencji, na powołanych przez nich administratorów bezpieczeństwa informacji. Ponadto, wprowadzone zostały uproszczenia w zakresie rejestracji zbiorów danych. Inspektor ochrony danych osobowych i administrator bezpieczeństwa informacji - kiedy wystarczy jeden z nich. Podstawowe zmiany to: 1.
Zadaniem inspektora będzie też współpraca z organami nadzoru. Brak administratora bezpieczeństwa informacji w firmie. Powołanie administratora bezpieczeństwa informacji w przedsiębiorstwie nie jest obligatoryjne, tym samym brak takiej osoby nie jest przestępstwem. W takim wypadku obowiązki, które normalnie wykonuje ABI, musi wykonywać administrator danych osobowych.
Zadaniem administratora bezpieczeństwa informacji jest wykonywanie powierzonych zadań zgodnie z art. ADO jest obowiązany zgłosić do rejestracji Generalnemu Inspektorowi powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji w terminie dni od dnia jego powołania lub odwołania. ADO może też powołać zastępców administratora bezpieczeństwa informacji, którzy spełniają warunki określone dla ABI.
W przypadku niepowołania administratora bezpieczeństwa informacji powyższe zadania wykonuje administrator danych, z wyjątkiem konieczności opracowywania sprawozdań. Oznaczał osobę zapewniającą przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych u administratora danych. Wszystkie wymienione wyżej punkty to tylko podstawowe zadania administratora systemów informatycznych, który we współpracy z inspektorem ochrony danych powinien sprawować ogólny nadzór nad bezpieczeństwem organizacyjnym, fizycznym oraz technicznym w całej organizacji. Jeżeli administrator danych powoła administratora bezpieczeństwa informacji, zgodnie z art.
GIODO powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji w terminie dni od dnia jego powołania lub odwołania. Powołanie ABI przenosi na niego obowiązki wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych, spoczywające normalnie na kierowniku jednostki organizacyjnej, a dodatkowo, powołanie ABI. Zawiadomienia skierowane do administratora danych mogą być zawarte w sprawozdaniu albo w odrębnym dokumencie. Kim więc są ASI i jaką rolę pełnią w systemie ochrony danych osobowych?
Do typowych zadań administratora należy nadzorowanie pracy powierzonych systemów, zarządzanie kontami i uprawnieniami użytkowników, konfiguracja systemów, instalowanie i aktualizacja oprogramowania, dbanie o bezpieczeństwo systemu i danych w systemach, nadzorowanie, wykrywanie i eliminowanie nieprawidłowości, asystowanie i współpraca z zewnętrznymi specjalistami przy. Ustawa o ochronie danych osobowych dokładnie określa, jakie zadania ma administrator bezpieczeństwa informacji.
Jednak przepisy nie zabraniają, aby realizował on także inne obowiązki, nawet te niezwiązane z ochroną danych osobowych. Jest jeden warunek - zobacz, jaki. ABI), niemniej jednak poszczególne kwestie związane z powołaniem, statusem i zadaniami. Powołanie na administratora bezpieczeństwa informacji osoby będącej kierownikiem jednostki organizacyjnej, lub osoby zarządzającej podmiotem, posiadającej status administratora danych osobowych jest błędem, ponieważ prowadzi to do sytuacji, w której administrator danych nadzoruje i kontroluje samego siebie. Jeśli administrator zostanie powołany, nie ma obowiązku rejestracji danych osobowych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Powołany zatem przez administratora danych ABI nie zastępuje go w pełni i nie ponosi takiej samej odpowiedzialności. Wykonuje jedynie powierzone przez niego zadania. Przede wszystkim należy podkreślić, że tak rozumianym ABI jest każdy przedsiębiorca, o ile nie wyznaczy administratora. Kiedy jednostka organizacyjna posiada system teleinformatyczny z informacjami niejawnymi, to dodatkowo należy wyznaczyć „administratora systemu” i „inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego”.
Zadania, które spełniały wymienione strefy zostały przejęte przez strefy ochronne, zabezpieczone w środki bezpieczeństwa fizycznego adekwatne do klauzuli przetwarzanych informacji niejawnych oraz poziomu zagrożeń nieuprawnionego ich ujawnienia lub utraty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.